19 mei 2023

Thema avond wonen

Thema-avond wonen 16 mei druk bezocht

Onze thema-avond wonen op 16 mei jl. is goed bezocht en er waren een 80-tal leden aanwezig.

Theo Martens opende de avond met een korte introductie en wat de problemen zijn met de huidige woningmarkt.

Hierna nam Hans van den Boomen het 1ste gedeelte van de presentatie voor zijn rekening en vertelde uitvoerig over de stichting SAMENBOUWEN.IN en de rol die zij kunnen vervullen bij projecten van mensen die samen in eigen beheer een serie woningen willen bouwen. Verder gaf Hans een update over de verschillende bouwlocaties in Asten en het feit dat zij hierover met de gemeente in discussie zijn om te kijken wat de mogelijkheden zijn om daar CPO projecten op te starten.

Na deze presentatie was er een pauze van 15-20 minuten met koffie / thee en de mogelijkheid om verdere discussies te hebben over het onderwerp wonen.

Na de pauze begon Aad van Leeuwen aan deel 2 van de presentaties. Hij gaf aan dat iedereen goed moet nadenken over hoe zij/hij in de (nabije) toekomst wil wonen en dat je hiermee op tijd moet beginnen, omdat je anders altijd te laat bent.

Het is belangrijk dat wij als senioren duidelijk moeten aangeven bij de gemeente wat er in de woon-visie van de gemeente Asten moet komen staan.

Aad gaf een uitleg over de leeftijdscategorie “medior” (de groep mensen van 50 – 65 die zich nog geen senior voelen) die in de huidige huizenmarkt altijd is “vergeten” en waarvoor geen woningen zijn of worden gebouwd.

Hierna vertelde hij over de verschillende woonvormen voor senioren, variërend van een bungalow tot het verzorgingstehuis.

Als laatste vertelde hij het e.e.a. over de plannen met de Beiaard en dat het de bedoeling is dat hier een mix van mensen komen te wonen in een 54 tal studio’s / appartementen. De mix van mensen bestaat uit senioren alswel jong volwassenen met een zorgbehoefte. Op deze locatie wordt het wonen gecombineerd met zorgondersteuning en dagbesteding.

Theo Martens sloot de avond af en gaf nogmaals aan dat het invullen van het woonwensenonderzoek belangrijk is.

De presentaties van beide sprekers is te downloaden via de bijgaande link : Presentatie thema-avond wonen 16 mei 2023.

In de presentatie treft u op de laatste pagina de link naar een woonwensenonderzoek aan. Graag ontvangen we jullie input waarmee we als bestuur samen met SAMENBOUWEN.IN bij de Gemeente aan kunnen dringen op meer kansen voor CPO en input voorde woon-visie.

Uiteraard mag u deze informatie delen met vrienden en bekenden die wellicht ook geïnteresseerd zijn. Hoe meer woonwensen we kunnen verzamelen, hoe sterker we staan.

Verslag van Henk van Kessel (secretaris)