9 april 2025

Zorg & Ondersteuning?

Zorg en Ondersteuning nodig?

Verslag van de bijeenkomt Zorg en ondersteuning op 2 april jl.

Presentatie door Eefje de Bock en Carina van Grotel werkzaam bij het Sociaal Team Asten. 

Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). In deze wet is vastgelegd dat de gemeente haar inwoners ondersteunt om zo lang mogelijk zelfstandig te wonen en actief aan de samenleving te kunnen deelnemen. Wanneer dat niet meer lukt kunnen we terugvallen op de afspraken die in deze wet zijn vastgelegd. Hoe verloopt het traject wanneer u aanspraak wilt maken op de Wmo?

  1. U bespreekt met uw familie of een onafhankelijk cliëntondersteuner wat het te volgen proces is, wat uw probleem is en wat de mogelijkheden zijn vanuit de WMO om u hierbij te ondersteunen. Deze stap is optioneel en u kunt ook rechtstreeks met het Sociaal Team contact opnemen zoals beschreven in stap 2.

  2. U neemt contact op met het Sociaal Team en doet een aanvraag voor (WMO) ondersteuning.

  3. Tijdens een huisbezoek (keukentafelgesprek) wordt het probleem vastgesteld en een hulpvraag geformuleerd. U kunt hierbij ook gebruik maken van de diensten van onze clientondersteuners om deel te nemen aan dit gesprek en als onafhankelijk adviseur te fungeren.

  4. De insteek is: Wat kan op eigen kracht ingezet worden om het probleem op te lossen. Denk hierbij aan zelfredzaamheid, kinderen, buren, familie kortom het sociale netwerk. Vervolgens wordt de mogelijkheid van een collectieve voorziening besproken en als de voorgaande opties niet voldoende zijn volgt een mogelijke individuele voorziening.

Wat valt onder een individuele voorziening?

Huishoudelijke hulp, woningaanpassing (evt. via woningcorporatie), vervoer, dagbesteding, individuele begeleiding.

 Doorlooptijd van de aanvraag

Na het bezoek en formuleren van de hulpvraag wordt door een lid van het Sociaal team een verslag gemaakt waarop de aanvrager nog kan aanvullen of bezwaar maken. Deze bundel met het resultaat van een (indien nodig) medisch onderzoek wordt aangeboden aan het CIZ (college indicatie zorg). Het CIZ is bepalend voor een beschikking met een indicatie. Deze beschikking is leidend voor de aanvraag voor zorg.

De totale doorlooptijd van dit hele proces is ongeveer 10 weken! Dan kan de aanvraag naar het CIZ worden gestuurd.

Wanneer een indicatie wordt afgegeven voor bepaalde tijd kan, indien nodig, later telefonisch een verlenging worden aangevraagd via het Sociaal Team. U vindt de contactgegevens aan het einde van dit verslag.

Na de pauze wordt het stokje overgenomen door mevr. Mia Kusters, mantelzorgmakelaar.

In het tweede deel presenteert mevr. Kusters, mantelzorg makelaar, de belangrijkste punten van de Wlz (Wet langdurige zorg).

De Wet langdurige zorg is in het leven geroepen voor mensen die blijvend 24 uur zorg en behandeling nodig hebben of 24 uur permanent toezicht. Er moet een risico bestaan op ernstig nadeel, gevaar voor de bewoner en/of anderen.

Voor wie geen blijvende 24-uurs zorg nodig heeft en nog zelf de regie kan voeren of bij wie nog geen duidelijke diagnose is gesteld, kan geen aanspraak worden gemaakt op de Wlz.

Het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) start een onderzoek en stelt de grondslag vast waarop de aanvraag wordt gedaan. U kunt hierbij denken aan somatisch (lichamelijk) of psycho-geriatrisch (dementerend). In een beschikking van het CIZ wordt opgenomen de grondslag, de vorm waarin de zorg wordt geleverd, duur van de indicatie en evt. voorkeur van zorgaanbieder.  Bij een aanvraag voor de Wlz is het sociale netwerk niet meer van belang maar alleen de betrokken bewoner.

Bij afgifte van een beschikking kan gekozen worden voor het verpleeghuis (intramuraal) maar ook om nog even thuis te wonen (extramuraal).

Bij een keuze om voorlopig nog even thuis de zorg te regelen kan zelf de zorg worden ingekocht bij de aanbieders die een contract hebben gesloten met de zorgverzekeraar.  Mogelijkheden zijn: a. VPT (het volledige pakket thuis door 1 zorgaanbieder) MPT (het modulaire pakket) zorg inkopen bij verschillende organisaties voor verschillende onderdelen. Ook hier dient een contract met de zorgverzekeraar aanwezig te zijn. Als laatste een PGB (persoonsgebonden budget) dat ook bij diverse organisaties kan worden ingezet.

Deze mogelijkheden extramuraal geven de mogelijkheid om langer thuis te blijven. U kunt dan inschrijven op een wachtlijst van het verpleeghuis en opgenomen worden met een afwachtende status. Het verpleeghuis waar u op de wachtlijst staat houdt contact en informeert regelmatig of het nog goed gaat thuis. Als het slechter wordt, gaat de wachtlijststatus naar actief en een opname volgt zo spoedig mogelijk.

Dit klinkt aantrekkelijk maar mevrouw Kusters waarschuwt dat hier een grote berg administratie bij komt kijken.

De laatste instantie waar u mee geconfronteerd gaat worden is het CAK (Centraal administratiekantoor). Het CAK werkt in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid. Dit administratiekantoor is verantwoordelijk voor de betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg. Via dit kantoor wordt de eigen bijdrage berekend en opgelegd aan de persoon die gebruik maakt van de Wlz. Vb. een verblijf in het verpleeghuis vraagt een eigen bijdrage van ongeveer 900 euro tot 2900 euro per maand, afhankelijk van inkomen en vermogen. Op de site van het CAK vindt u de mogelijkheid om vooraf zelf uw eigen bijdrage uit te rekenen.  Enkele aandachtspunten:

  1. Laat u goed infomeren over veranderingen in de AOW-betaling als uw partner naar het verpleeghuis gaat.

  2. Bij verblijf in een verpleeghuis is het huis verantwoordelijk om alle aanvullende zorg te leveren (bijv. tandarts, pedicure, hulpmiddel, arts).

  3. Inschakelen van een onafhankelijk clientondersteuner is gratis. De 2 onafhankelijke cliëntondersteuners van onze vereniging :

                Ad van Grootel                                   tel. 0493-693365

                Koene Scheepstra                             tel. 06-24300377

  1. Inschakelen van een mantelzorgmakelaar wordt bij een aantal verzekeringen uit het aanvullend pakket voor enkele uren vergoed.

  2. Contactgegevens van het Sociaal Team Asten:

telefonisch tussen 9.00 en 12.30 uur 0493-671234.

            Spreekuur elke dinsdag- en  donderdagochtend in ’t Kwartier.

E-mail: Sociaalteam@asten.nl

    Schakel op tijd hulp in als u zorg nodig gaat hebben.

Bijgaand de 2 presentaties die zijn gegeven : WMO door Eefje de Bock en Carine van Grotel en WLZ, thuiszorg en mantelzorg door Mia Kusters.

Henk van Kessel